(0 szt)
zł
zobacz koszyk
dobry, okładka z niedużymi otarciami, zarysowaniami i przygięciami, na grzbiecie ślady czytania, poóżłkły papier, na stronie tytułowej niewielka dawna dedykacja
Jerzy Kosiński - najwybitniejszy polski pisarz współczesny tworzący na emigracji - był postacią równie kontrowersyjną za życia, jak i po śmierci. Jego dzieła - uhonorowane jakże licznymi nagrodami literackimi, a także jego życie prywatne, stanowiły przez długie lata temat dyskusji i sporów po obu stronach Atlantyku.
Nic w tym dziwnego - sukces ma wielu wrogów, a tymczasem Kosiński - ten nikomu wcześniej nie znany emigrant z dalekiego kraju - już pierwszą swoją powieścią (Malowanym ptakiem) zawojował Amerykę, a następnie Europę, dokonując rzeczy niebywałej - z jednej strony bowiem krytyka rozpływała się w pochwałach, z drugiej zaś czytelnicy tłoczyli się po tę książkę w kolejkach, dzięki czemu "Malowany ptak" osiągnął nakłady zastrzeżone zwykle dla literatury popularnej. Do tego dochodziły sukcesy na niwie towarzyskiej - przyjaźń pisarza z najgłośniejszymi postaciami czy to polityki, jak Henry Kissinger, czy filmu, jak Warren Beatty i Roman Polański, czy to literatury, jak Norman Mailer...
Dyskusja na temat Kosińskiego przeniosła się na grunt polski dopiero w 1988 roku, po triumfalnym przyjeździe pisarza do rodzinnego kraju i gorącym przyjęciu pierwszego polskiego przekładu "Malowanego ptaka". Sukces kolejnych książek Kosińskiego na naszym rynku tylko dolewał oliwy do ognia.
James Park Sloan - pisarz i krytyk, a jednocześnie wieloletni znajomy Jerzego Kosińskiego - podejmując się spisania biografii pisarza wykonał tytaniczną pracę, wielokrotnie odwiedzając Polskę, przeprowadzając gruntowne i wielokierunkowe badania, pracowicie oddzielając prawdę od półprawd i pomówień, a jednocześnie nie oszczędzając czytelnikowi drastycznych szczegółów. Zebrał opinie i relacje zarówno przyjaciół, jak i wrogów pisarza, kolegów po piórze i kobiet jego życia. Dzięki temu powstała biografia kompletna - daleka od panegiryku, ale i od magla. Biografia bardziej frapująca niż niejedna powieść.
[Da Capo, 1996]