(0 szt)
zł
zobacz koszyk
bardzo dobry, okładka z niedużymi otarciami i naklejoną z tyłu starą ceną, minimalne przybrudzenia bloku książki
66 czarno-białych ilustracji na wklejkach.
* * * * * * *
Książka poświęcona sztuce Kościoła bizantyńskiego, której dzieje stanowią nierozerwalną całość z teologią i liturgią, wyszła spod pióra wybitnego znawcy przedmiotu, szczególnie predysponowanego do jej napisania. Dr Christopher Walter AA (asumpcjonista), urodzony w Wielkiej Brytanii, ma bowiem za sobą studia w zakresie historii, teologii i historii stuki w Oksfordzie, Rzymie i Paryżu. Wiele podróżował, poznając w licznych bibliotekach światowych, w tym w trudno dostępnych zbiorach klasztorów Athosu, bizantyńskie rękopisy iluminowane, malarstwo monumentalne zaś w kościołach ortodoksyjnych we Włoszech i krajach bałkańskich — Jugosławii, Bułgarii, Turcji i Grecji. Obecnie przebywa w Atenach i kieruje pracami - Francuskiego Instytutu Studiów Bizantyńskich.
Christopher Walter ujmuje dzieje sztuki bizantyńskiej nie tyle w aspekcie stylu czy estetyki - postawa do niedawna powszechna na tym polu badań - co ikonografii. Interesuje go funkcja sztuki sakralnej, wykorzystywanie jej jako języka przekazu, jej miejsce i rola w społeczeństwie. Wyjaśnienia zjawisk artystycznych szuka na drodze strukturalistycznych i semiologicznych metod analizy, nie bez wpływu myśli francuskiej w tej dziedzinie.
W oddawanej do rąk polskiego czytelnika książce Autor bada funkcję i związki sztuki bizantyńskiej z przemianami zachodzącymi w społeczeństwie kolejnych okresów.
Z Przedmowy do wdania polskiego
[Naukowe PWN, 1992]