(0 szt)
zł
zobacz koszyk
dobry, okłada z niedużymi otarciami, zarysowaniami i przygięciami, blok książki trochę przybrudzony, nieco pożółkły papier
"W przeprowadzonej pięć lat temu rozmowie z Nelly Martinez z uniwersytetu w Montrealu Ernesto Sabato, autor Tunelu i O bohaterach i grobach zapowiadał ukazanie się trzeciej powieści, z której – jak powiadał - »jeśli osiągnę swój cel, pani i czytelnicy będziecie mogli dowiedzieć się nieco więcej o tym, co niezręcznie starałem się wyrazić w dwóch poprzednich powieściach«.
Abaddon - Anioł Zagłady jest zatem w pewnym stopniu egzegezą O bohaterach i grobach, tak jak O bohaterach i grobach było rozwinięciem, uzupełnieniem, dopowiedzeniem do Tunelu. Ale Abaddon jest egzegezą szczególną. Nie tłumaczy zbyt wiele w kategoriach rozumowych. Udziela wyjaśnień, które nie dają się w całości przełożyć na język pojęć. (...)
Abaddon jest zamknięciem trylogii. Powracają w nim nie tylko postacie z poprzednich powieści. Pojawia się malarz Juan Pablo Castel z Tunelu, po odsiedzeniu kary za zabójstwo kochanki, powracają miejsca i zdarzenia, geograficzne miasteczko Rojas i powieściowe Capitan Olmos, fikcja spotyka się z biograficznym komentarzem, tworząc drugą warstwę, w której nie wiadomo, co jest biografią, faktografią, a co fikcją. Pojawia się sam autor, by mówić o sobie, o swoich książkach i ich bohaterach. Występuje w roli pośrednika między zamkniętym światem powieści a światem realnym, jest to wszakże pośrednictwo wielce dwuznaczne, bo w Abaddonie Sabato jest również takim samym protagonistą jak inne postacie. (...)
Ze wszystkich trzech powieści Ernesto Sabato Abaddon jest najbardziej ambitną, najbardziej »zachłanną« - pragnie wyrazić całą rzeczywistość, powiedzieć wszystko o człowieku współczesnym i otaczającym go świecie, o bólu i cierpieniu, o trwodze i bohaterstwie, o miłości, nienawiści i nadziei”.
Z posłowia autorstwa Jerzego Kuhna
[Wydawnictwo Literackie, 1978]