(0 szt)
zł
zobacz koszyk
dobry, okładka z neidużymi otarciami, zarysowaniami i lekko ubitymi dolnymi rogami, w środku anulowane pieczątki z biblioteki, na przedniej wyklejce niewielki ślad po odklejonej kartce, nieznaczny zapach piwnicy
Jadwiga Staniszkis zaczyna od pokazania dwóch - konkurujących ze sobą - źródeł porządku (traktatowego i kryzysowego). W dwóch kolejnych esejach przedstawia filozofię władzy zawartą w Traktacie Lizbońskim. A także - widoczną w tle zmianę ontologii władzy, oraz jej podstaw epistemologicznych.
Pierwszą część książki kończą rozważania dotyczące ewolucji - od dyktatu idei, przez dyktat formy, do obecnego dyktatu mocy. Drugą część otwiera tekst pt. "Kryzys jako norma", poświęcony antropologii kryzysu. Tu właśnie autorka zajmuje się m.in. końcem "buntu mas" i innymi, cywilizacyjnymi, konsekwencjami obecnego kryzysu. A także opisuje wykorzystanie sytuacji kryzysowej dla przebudowy modelu kapitalizmu i globalnej architektury, z traktowaniem kryzysu jako szansy. Kolejny esej jest przyczynkiem do antropologii komunizmu, koniecznym ze względu na szybkie zapominanie, czym był tamten system. Zapominanie zakodowane w sposobie, w jaki zrekonstruowano myślowo komunizm w momencie jego odrzucania na poziomie świadomości potocznej.
W zakończeniu autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie o świat po kryzysie, a także - zarysować koncepcję niedualistycznej (postkantowskiej) władzy, istniejącej już tylko jako "postulat" (założenie) przyjmowane przez samych poddanych.
[Prószyński S-ka, 2009]