(0 szt)
zł
zobacz koszyk
dobry, okładka z przyżółceniami, niewielkimi otarciami, przybrudzeniami i przygięciami, pożółkły papier i blok książki od zewnątrz, na stronie przedtytułowej dawna pieczątka własnościowa
Ted Hughes zasłynął przede wszystkim jako poeta; jego prozatorska twórczość pozostawała przez to wyraźnie w cieniu, a szkoda, gdyż poeta przejawia w niej tę sama oryginalność i indywidualne piętno, co i w poezji..
Mimo różnorodnej tematyki prawie we wszystkich opowiadaniach przewija się wspólny problem: przeciwstawienie bezwzględnej samotności człowieka potężnym, bezosobowym siłom przyrody. Wszystkie nowele ukazują ludzi w sytuacjach krańcowych, w momencie wyostrzonej świadomości, pozwalającej im ogarnąć całe dotychczasowe życie w jednym krótkim błysku poznania. W takich momentach protagoniści postawieni jakby na zewnątrz siebie, samotni, lecz niepokonani, mobilizują wszystkie siły, aby nie utracić choćby ograniczonej kontroli nad swym losem...
Próba jednak odczytania twórczości Hughesa w kategoriach czysto egzystencjalnych zubożyłaby intencje autora. Hughes wychodzi daleko poza ramy nakreślone przez obecną sytuację społeczną i historyczną, która sprzyjała takiemu widzeniu świata. Cofa się do prymitywnych form egzystencji ludzkiej. Poeta przedstawia swych bohaterów na tle scenerii pierwotnej, nie mającej nic wspólnego ze zmechanizowaną i ucywilizowaną kondycją współczesnego człowieka. Odrzucenie zachowań i reakcji nabytych w życiu społecznym stawia człowieka w sytuacji, w jakiej jest zdany na swe siły witalne. Brak mu moralnego kodeksu, który ludzkość wypracowała w ciągu długiego historycznego rozwoju, gdyż w świecie Hughesa, jak to słusznie zauważył Keith Sagar - nie pojawił się jeszcze Bóg jako kategoria etyczna, a władzę nad światem sprawuje Biała Bogini, Pramatka, Bogini Życia i Śmierci, personifikacja ślepych i okrutnych sił przyrody.
(Z posłowia Teresy Truszkowskiej)
[Wydawnictwo Literackie, 1982]
* * * * * * *
SPIS TREŚCI: