(0 szt)
zł
zobacz koszyk
bardzo dobry, blok książki minialnie przybrudzony, w kilkunastu miejscach niewielkie zaznaczenia w tekście ołówkiem
W świadomości kulturowej i społecznej, a także historii kinematografii od dawna funkcjonuje termin "film religijny", obejmując swym zasięgiem wielką ilość zjawisk w światowym kinie. Używa się go w odniesieniu do odległych często od siebie dzieł, jak np. Jezus z Nazaretu z jednej strony a Ostatnie kuszenie Chrystusa czy Zły porucznik z drugiej. W wielu filmach autorzy posługują się motywami, cytatami, wątkami i postaciami wziętymi wprost z Pisma Świętego Starego lub Nowego Testamentu bądź z tradycji religijnej w sposób, który odbiera aurę świętości i religijności, a nawet znaczenie powszechnie rozumiane w tradycji chrześcijańskiej.
Poetyka filmu religijnego - to próba weryfikacji terminu "film religijny". Autorka stara się odpowiedzieć na pytanie czy "film religijny" to tylko nazwa gatunkowa, przypisywana dość swobodnie każdemu obrazowi filmowemu, w którym pojawi się jakikolwiek motyw religijny, czy też terminowi temu odpowiada pojecie określone przez zespół cech, a za nim - konkretny przedmiot teoretyczny. Na podstawie analizy takich dzieł, jak: Dziennik wiejskiego proboszcza, Męczeństwo Joanny d'Arc, Dzień gniewu, Słowo, Andriej Rublow, Ofiara, Uczta Babette, Czarna suknia, Jezus z Nazaretu, przedstawia metody, sposoby i środki, którymi posługuje się kino w konfrontacji z tematem religijnym.
[Arcana, 2000]